Allmänt, Lollo tipsar, Lunch, Middag, Protein, Sallad, Tillbehör Kyckling, apelsinkyckling, kycklinggryta, matkvarg, vaxbönor

Kycklingfilé i apelsin & persiljesås

Alltså nyp mig! Hur gott var inte det där då?

Minns att jag för längesen har gjort någon variant av detta men kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde - vilken tur jag nu har denna blogg så jag kan spara mina recept här och om några år när jag kommer på "just det ja... den där apelsin & persiljekycklingen var ju grymt god - den vill jag föra igen" så kan jag bara spana in här igen.

Detta anser jag egentligen vara en perfekt vardagsrätt som är perfekt att ta med i lunchlådan dagen efter, gissa vad som redan är packat i min lunchlåda tills i morgon? ;)


Ingredienser: 4 portioner


900g kycklingfilé
350g (en förpackning) matkvarg. (Matgrädde går med)
1 msk kycklingfond
1 msk grönsaksfond
1 msk soja
Skal & saft från en apelsin
10cm purjolök
En stor knippe persilja
Kryddor: persiljade, svartpeppar, salt

Tillbehör: smörstekta vaxbönor & grönsallad.


Gör såhär:
Brynd kycklingfiléerna runt om med persilade, svartpeppar och en liten nypa salt i en traktörpanna tills de får lite färg.
Hacka upp purjolöken och fräs med kycklingen en stund innan du blandar ihop matkvarg, skal och saft från apelsinen, fond & soja. Häll blandningen i pannan och sätt på locket och låt puttra ca 20 minuter. När det återstår 5 minuter så ta en stor nypa persilja och klipp ner.

Har du inte provat smörstekta vaxbönor så är detta ett måste! Jag brukar ta en klick smör och en klick olivolja. I med en hel påse Findus vaxbönor och en nypa örtsalt i en stekpanna och stek ganska länge på medelhög värme. Huuuuur gott som helst och passar som tillbehör till det mesta.

Trevlig söndag!
Hugs Lollo!