Allmänt, Fika, Lollo tipsar, Lunch, Mellis/Kvällis, Protein Saffransrulle, fika, fitnessfika, julbak, mellanmål, nyttigkaka, saffran

Saffransrulle med hallonfyllning

Nu kan jag inte hålla mig mer, nu åker det i saffran i det mesta! Jag älskar saffran och här tillsammans med vanilj & hallon kommer smaken helt klart fram ännu mer.

Jag gjorde tidigare ikväll en saffransrulle, hämtade inspiration från de "klassiska" fitnessbullarna men gjorde om det en del då saffran gärna gör att bakverken blir torra. 

Jag använder allt som oftast protein från proteinbolaget - för att få 10-20% rabatt följ länken i min instagramprofil (LouiseLolloJohansson) och uppge rabattkoden "PBLOLLO"


Ingredienser: 1 rulle


1dl äggvita
1 kuvert saffran
2 msk pofiber
2 msk mandelmjöl
1/2 skopa protein - jag tog casein med smak marrängswiss från proteinbolaget. Går bra med vilken vanilj-variant som helst.
1/2 tsk bakpulver
En nypa salt

Fyllning:
Vaniljkvarg
Halvt frusna hallon

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa upp äggvitan till ett hårt skum. Ta en annan bunke och blanda ihop alla torra ingredienser och häll sedan ner i äggviteskummet, blanda ihop! 
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, s,lej gärna med ett tunna lager kokosolja och bred sedan ut smeten till en så stor rektangel det går med hjälp av en slickepott.
Grädda i mitten utav ugnen ca 12-15 minuter. Ta ut och låt svalna. 
Vänd på kakan och ta försiktigt bort bakplåtspappret, blanda ihop kvarg & halvfrusna blåbär och bred sedan på hela kakan. Rulla ihop och dela i bitar.

Smaklig spis!
Lollo