Allmänt, Lollo tipsar, Lunch, Middag, Sallad, Tillbehör Zucchini, fodmap, fodmapdiet, köttbullar, lchf, lchp, nyttigtalternativ, tillbehör, zucchinipommes

Zucchinipommes

Alltså.... ibland chockar jag mig själv med mina idéer och särskilt när de resulterar i succé :D

Att hela trädgården är full av zucchinisar har jag nog nämnt tidigare så dagens nöt att knäcka var vad jag skulle göra av de jag hade i kylen... och de skulle ätas med de grekiska köttbullarna som också redan fanns färdiga.
Googlade lite, blev sugen på pommes... och där var idén född!
Hittade någon som gjort detta innan men med massa ströbröd, konstiga kryddor med mera, men jag behöver bara inspirationen sen gör jag på mitt vis... LCHP/LCHF, FODMAP, glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt... ja alltså det är inte alltid så lätt att få ihop att ;)


Ingredienser: 4 portioner

2 Zucchinis
1 ägg
3 msk pofiber
3 msk parmesanströ
Lökpulver
Salt
Örtsalt & vitpeppar
Olivolja


Gör så här:

Skiva upp Zucchinisen i stavar, ös på med salt och låt ligga Ica en halvtimme så vätskan dras ut. Torka sedan zucchinisen med hushållspapper genom att pressa och trycka ut vätskan.
Vispa upp ägget i en skål.
Ta ett fat och blanda ihop parmesanströ, pofiber, örtsalt, lökpulver och en liten uns vitpeppar.
Doppa pommesen först i ägget och sen o pofiberblandningen, lägg sedan på ett bakplåtspapper som är penslat med olivolja.
In i ugnen, 20-25 minuter på 200 grader. De ska få fin färg och en frasig yta.