Allmänt, Lollo tipsar, Mellis/Kvällis, Protein, Tillbehör Frozenyoghurt, chokladglass, kvarg, kvargglass, lördagsgotte

Osötad frozen yoghurt

Jag är inne på dag nummer 6 på min lilla utmaning att hålla mig helt borta från allt socker OCH sötningsmedel - detta är minsann inte lätt ska ni veta när man i vanliga fall konsumerar mängder av smaksatt kvarg, proteinshakes, bars m.m.

Men jag kom till en gräns när jag insåg hur triggad jag blev till att bara äta MER MER MER, konstant sugen och ville hela tiden stoppa nått i munnen - ajabaja! Men har man en gång varit sockerberoende sitter det nog alltid kvar.
Men nu så till dessa härligheter som ändå får ses som det sötaste jag ätit denna veckan, frozen yoghurt! Gjorde två smaker när jag ändå höll på, en med hallon och en med choklad - det var gudomligt gott och fräscht och jag är så glad att man kan hitta på sådana här godsaker trots att de är helt fria från sötning 👌

Ingredienser: (2 portioner)


Hallonsmak
1dl naturell kvarg (laktosfri Lindahls mejeriprodukter)
1dl turkisk yoghurt (laktosfri Lindahls mejeriprodukter)
1dl frysta hallon
1krm vaniljpulver (kung markatta)

Choklad & hasselnötssmak
1dl naturell kvarg (laktosfri Lindahls mejeriprodukter)
1dl turkisk yoghurt (laktosfri Lindahls mejeriprodukter)
1msk kakao (René Voltaire)
1msk carob-pulver
1msk finhackade hasselnötter
1msk raw kakaonibs 

Gör så här:
Hallonsmaken: Mixa ihop allt med en stavmixer, behöver inte bli helt slätt bara gott med lite småbitar i. Lägg sedan i en burk och ställ in i frysen ungefär en timme, ta ut och blanda runt då och då för att bli av med de iskristaller som annars bildas.
Chokladsmaken: Blanda ihop allt och stoppa in i frysen, samma sak här - blanda runt då och då. Denna kan behöva lite mer tid i frysen eftersom den inte har något fryst i sig från början, så låt i alla fall stå fryst i 90 minuter. 

Hoppas det smakar 😋