Allmänt, Lollo tipsar, Lunch, Mellis/Kvällis, Middag, Sallad, Tillbehör hummus, rödbetor, rödbetshummus, röra

Rödbetshummus

Jag tror jag är kär! Eller nej... nu ska vinintresse överdriva här men jag vet vad jag kommer leva på framöver. 
Idag åt jag med kycklingbiffar, men kan riktigt tänka mig hur gott det är till i princip all julmat, eller på en smörgås med något kyckling/kalkon-pålägg och grönsaker. 

(null)
Ingredienser:
600g färska rödbetor
1 tetrapack kikärtor
3 vitlöksklyftor
1 msk tahini (urtekram)
1 msk olivolja
1 tsk spiskummin
1 tsk torkad timjan
1/2 msk limesaft
1-2 dl vatten
En knivsudd sambal olek
Salt & Peppar 

Gör så här:
Skala betorna och dela i jämnstora klyftor. Lägg på en ugnsplåt med vitlöksklyftorna och ringla över olivoljan, timjan & salt. Rosa i ugnen på 225 grader i ca 40minuter eller tills betorna är mjuka.
Skölj kikärtorna och häll i en bunke med tahini, limesaft, sambal olek & kryddorna. 
När betorna är färdiga och har svalnar lite så mixa ihop allt till en slät röra, tillsätt vatten tills du får den konsistens du vill ha. Smaka av! Betorna kräver en del salt så snåla inte. 
Smaklig spis!

(null)