Allmänt, Lollo tipsar, Lunch, Middag, Protein, Sallad, Tillbehör kyckling, kycklingfärs, köttfärsröra, middag, nyttigtalternativ, vitkålsstagetti

Krämig köttfärsröra med dill

Att försöka återskapa något som man senast åt för ca. 10 år sedan och att sen göra det på "AláLollo-vis" är minsann inte alltid så lätt, och verkligen inte när det är ens egen mamma som gjort ursprungsreceptet...  MEN detta blev faktiskt över förväntan 😃 
Förhörde morsan på vad hon hade i, hon svarar: köttfärs, creme fraiche, dill, soja, paprika, lökpulver, buljongtärning, purjolök typ. Jag tänker genast: kycklingfärs, kvarggrädde, dill, tamarisoja, lökpulver, paprikapulver, eko-buljong & purjolök 😂 tänk vad snabbt hjärnan kan göra om ett recept alltså, jag var tvungen att prova på direkten! Förr i tiden hade vi såklart pasta till, men jag valde idag att steka upp strimlad vitkål vilket passade perfekt till 👌
(null)

Ingredienser: 3 portioner
450g kycklingfärs
1 spetspaprika
10cm finhackad purjolök
2,5dl kvarggrädde (Valio laktosfri)
1msk tamarisoja - glutenfri
1/2msk buljongpulver - eko
1msk hackad dill
Kryddor: lökpulver, paprikapulver, svartpeppar & salt.

Gör så här:
Bryn färsen. Hacka upp paprika & purjolök och låt fräsa med i färsen en stund. Ös sedan ner resten utav ingredienserna och avsluta med saltet - smaka av och se om det ens behövs, beror helt och hållet på vad för soja & buljong man använder. 
Låt sedan puttra under lock ca, 5-10 minuter. Under tiden fräste jag vitkålen jag hade till och hela middagen var färdig på ca. 25 minuter, det där kallar jag nyttig snabbmat! 

(null)