Allmänt, Fika, Frukost, Lollo tipsar, Mellis/Kvällis, Protein, Tillbehör glutenfritt, glutenfrittbröd, julmat, kvargbröd, nyttigtalternativ, pofiberbröd, vörtbröd

Glutenfritt vörtbröd med aprikos

Vörtbröd hör såklart julen till och det är något speciellt att lägga den där skinkbiten på en bit av det där söta & rustika brödet. Jag provade mig på en variant som är gluten och sockerfritt, full av proteiner och väldigt lite kalorier. Det blev helt OK! Går såklart inte att jämföra med ett bageribakat bröd men jag ör helnöjd och kommer göra flera innan julen är över.

(null)

Ingredienser:
1dl äggvita
1 ägg
250g naturell kvarg (Lindahls mejeriprodukter)
1,5dl filmjölk
3dl pofiber
1/2dl fibrex (finns i glutenhyllan)
1/2dl krossade linfrön
1/2dl hela linfrön
5 torkade aprikoser
2rsk bakpulver
2msk julmust light
1msk fibersirap (eller honung)
1,5-2 msk vörtktyddor 
En knivsudd salt
Pumpakärnor att toppa med.

Gör så här:
Vispa upp äggvitan till ett skum i en bunke, tillsätt sedan kvarg, filmjölk, julmust & fibersirap.
Ta en skål och blanda ihop alla torra ingredienser, klipp även ner aprikoserna i mindre bitar.
Blanda ihop allt väl. 
Klä en brödform med ett bakplåtspapper, klicka i smeten och toppa med pumpakärnor.
Grädda i mitten utav ugnen på 180 grader i 45 minuter, jag lät även mitt stå en stund ca. 15 minuter på eftervärmen.

(null)